Ernstig met dwaasheid – Cowboy Henk 30 jaar

Ernstig met dwaasheid – Cowboy Henk 30 jaar
Text (in Dutch) Harmen Liemburg for Items 3/2011

Voor de Vlaamse krant De Morgen maakte Kamagurka (Luc Zeebroek) de dagstrip Bob Plagiaat, een persiflage op Willy Vandersteen’s stripfiguur Lambik. Aan het einde van het verhaal besluit Bob om zelf een strip te maken. Hij noemt zijn held Cowboy Henk, “dit in tegenstelling tot Zorro”. Op 24 september 1981 verschijnt de eerste aflevering. Kamagurka bedenkt de grappen en de dialogen, terwijl zijn vriend, Herr Seele (Peter van Heirseel), de verhalen tekent. Na klachten van lezers over de absurdistische humor, stopt De Morgen met de strip. Sinds 1982 verschijnt Cowboy Henk in het blad Humo, een samenwerking die nu al bijna dertig jaar stand houdt.

De eerste, goedkoop uitgeven deeltjes (Cowboy Henk zet door, De tintelende tintel, Het geroken oor, Kritak 1982 en ‘83) verwijzen met hun allitererende titels naar de bekende Belgische strips Suske & Wiske en Kuifje. De tekeningen zijn ruw en onbeholpen in zwartwit neergezet. Grijstinten worden gesuggereerd door lukraak geplaatste plakrasters. In het doorlopende verhaal De Paardenschenkers (De Harmonie, 1986), is de tekenstijl opeens helder en sterk gestyleerd. Het prachtig verzorgde tweekleurendrukwerk in rood en blauw lijkt een ode aan de eenvoudig geproduceerde stripalbums uit de jaren 50 en 60. Een lust voor het oog. Vanaf 1989 verschijnen de eerste knullige probeersels met het inkleuren van de lijntekeningen, maar het wordt pas écht goed als Herr Seeles’ vriendin Ines Schweiger zich vanaf 1993 met dat onderdeel gaat bemoeien.


Cowboy Henk in de Far Out West, 2010

Het 30-jarige bestaan van Cowboy Henk wordt gevierd met een lekker dik en sjiek uitgeven album. Volgens de cover bevat In de Far Out West een selectie van het ‘allerbeste uit 30 jaar Cowboy Henk’, maar voor niet-Humo lezers lijken alle 100 grappen (want nog niet eerder gepubliceerd in oudere verzamelalbums) gloedjenieuw. Sinds die eerste pagina’s uit 1981 heeft het tekentalent van Herr Seele zich enorm ontwikkeld. Hoewel de taakverdeling tussen Kama & Seele nog steeds hetzelfde is, valt op hoe hoezeer de strip aan rijkdom gewonnen heeft. Binnen het stramien van de paginalange ‘gag’, zoals ze in België zeggen, wordt in iedere aflevering geëxperimenteerd met de vormgeving. De titel van iedere strip is steevast op een originele manier getypografeerd of als illustratie integraal in de paginaopmaak opgenomen. Daarbij wordt geput uit de hele kunstgeschiedenis. Daarnaast is er binnen de strak gestyleerde tekenstijl van de ‘klare lijn’ steeds meer ruimte voor realistisch uitgewerkte details, zoals (bestaande?) stadsgezichten en personages.


De Paardenschenkers, 1986

Documentatie lijkt niet hoog op het prioriteitenlijstje van de makers van Cowboy Henk te staan. Liefhebbers die meer willen weten over de achtergronden en het werkproces van deze strip, komen met het weinig informatieve onzingesprek tussen Kama & Seele achterin deze publicatie slecht aan hun trekken. Het tien jaar geleden, naar aanleiding van 20 jaar Cowboy Henk uitgegeven album De Bananen Kuif (De Stripuitgeverij, 2001), doet dat met schetsen, archiefmateriaal en andere Cowboy Henk trivia, beter. Net als de meeste, bij steeds wisselende uitgevers uitgebrachte albums, is er echter moeilijk aan te komen. Allee, op naar de Belgische vlooienmarkten dus!


De Bananen Kuif (Cowboy Henk 20 jaar compilatie en achtergronden), 2001

Kamagurka & Herr Seele: Cowboy Henk In de Far Out West
De Harmonie, Amsterdam 2010
Gebonden (hardcover), illustraties in full color, 122 pp, Nederlandstalig
ISBN: 9789061699637
Euro 17,50

June 1st, 2011
, Posted in Book Reviews