Hello Kitty – Hello Holland


Still: Loraine from video about Dutch Hello Kitty collectors.

Hello Kitty – Hello Holland, SieboldHuis, September 10 – November 30, 2011.
Text (in Dutch) for Items magazine blog.

Site
Update
334 w

Text (in Dutch) Harmen Liemburg for Items magazine blog 2011.

Ze is net 37 jaar geworden, dus van een serieus jubileum kun je niet echt spreken, maar who cares? Hello Kitty is in Nederland!

Sinds haar eerste ontwerp in 1974 is het witte poesje met de rode strik een wereldwijd succes. Niet alleen kinderen lopen wég met haar, ook volwassen vrouwen vallen voor de gelimiteerde oplagen van Hello Kitty tassen, – knuffels en allerhande modeaccesoires en hebbedingen. Zoals de exclusieve kristallen Hello Kitty Swarovski van een luttele $ 8.000. Hello Kitty is een megaster. Ook modeontwerpers, kunstenaars en internationale beroemdheden als Lady Gaga, waarvan enkele outfits in de tentoonstelling zijn opgenomen, worden graag met haar gezien. Volgens officiële lezing worden fans aangetrokken door het lieve en universele karakter van Hello Kitty. Het ontbreken van een mond is hier een voordeel: altijd open, vrolijk en, vooruit, misschien een klein beetje naïef? Ze is uitgegroeid tot een centraal figuur in de uit Japan overgewaaide ‘kawaii’, de schattigheidscultuur die naast Azië nu ook definitief is doorgedrongen tot de rest van de wereld.

Hello Kitty betekent voor haar schepper, Sanrio Co., ook big business. In de loop der jaren is een onwaarschijnlijke diversiteit aan spullen geproduceerd met of rond haar afbeelding, veelal door derden in licensie geproduceerd. Toasters die ’s morgens een Hello Kitty boterhammetje voor je maken, een electrische gitaar, een toestenbord, je kunt het zo gek niet bedenken of het bestaat. Ook in Nederland zijn fanatieke Hello Kitty verzamelaars die hun hele leven inrichten rondom ‘The Moonface One’. Van vier van hen zijn delen van hun verzameling te zien. Ondanks de beperkte beschikbare ruimte, is Het SieboldHuis er uitstekend in geslaagd om verschillende facetten van dit fenomeen in beeld te brengen. In de zeer kindvriendelijke tentoonstelling is veel te zien, maar het blijft netjes. De ‘controversiële’ Hello Kitty vibrator heb ik nergens kunnen vinden.

Wee geworden van alle zoetsappige Kitty adoratie?
Hello Kitty, the Remarkable Story of Sanrio and the Billion Dollar Feline Phenomenon (John Wiley & Sons, 2004), van de amerikaanse journalisten Ken Belson & Brian Bremmer, geeft een boeiende blik áchter de schermen.

http://www.sieboldhuis.org

Beeld
Foto Kattenmeisje Tokyo, Harajuku, Jon Siegel 2011
Stills video over Nederlandse Hello Kitty verzamelaars (Loraine en Bastiaan)

November 15th, 2011
, Posted in Reviews